هوش مصنوعی و تصویربرداری پزشکی(۱۲)

 

تضمین تعمیم‌پذیری مدل‌های یادگیری عمیق در تشخیص بیماری از طریق تنوع داده‌ها

مدل‌های یادگیری عمیق در تصویربرداری پزشکی، با افزایش داده‌های آموزشی، بهبود می‌یابند، اما تعمیم‌پذیری آن‌ها بر روی تصاویر و بیماران متنوع، مساله مهمی است. تنوع در تصاویر پزشکی، ناشی از تفاوت‌های فردی در ساختار بدن، ویژگی‌های بافت‌ها، کیفیت تصویر و حتی گوناگونی قومیتی بیماران است. جهت تضمین تعمیم‌پذیری این مدل‌ها، نیازمند استراتژی‌های هوشمندانه‌تری در خصوص مدیریت تنوع داده‌ها باشیم.

یکی از رویکردهای کلیدی، استفاده از مجموعه داده‌های متنوع و گسترده است. جمع‌آوری تصاویر پزشکی از گروه‌های قومی مختلف، ساختارهای بدنی متفاوت و سنین مختلف، می‌تواند منجر به مدل‌های تعمیم‌پذیرتر شود. استفاده از تکنیک‌های نمونه‌گیری وزن‌دار نیز می‌تواند در این زمینه مفید باشد؛ بدین صورت که به گروه‌های قومی کمتر نماینده، وزن بیشتری داده شود تا مدل به آن‌ها توجه بیشتری نشان دهد.

به‌طور کلی، باید به تنوع داده‌های ورودی توجه شود. متاسفانه، اغلب تصاویر پزشکی موجود به دلیل محدودیت‌ها در جمع‌آوری داده، از تنوع کافی برخوردار نیستند. لذا، افزایش داده به‌تنهایی کافی نیست. بهینه‌سازی فرآیند جمع‌آوری داده‌ها و استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای تکمیل داده‌های ناقص و همچنین اصلاح تصاویر با کیفیت پایین، بسیار حیاتی است.

علاوه بر این، توسعه مدل‌های یادگیری عمیق با استفاده از معماری‌های قدرتمند و انعطاف‌پذیر ضروری است. استفاده از تکنیک‌های پیشرفته یادگیری عمیق، مانند یادگیری منتقلی (Transfer Learning) و یادگیری تقویتی، می‌تواند به مدل‌ها کمک کند تا ویژگی‌های مهم را از تصاویر مختلف استخراج کنند و در تشخیص بیماری‌ها موفق‌تر باشند.

انتخاب معماری شبکه عصبی مناسب و تنظیم پارامترهای آن، باید با توجه به داده‌های متنوع انجام شود. توجه ویژه به تنظیم پارامترهای شبکه‌های عصبی، بر اساس نوع تصویر و خصوصیات ساختارهای در حال بررسی، می‌تواند تا حد زیادی به بهبود تعمیم‌پذیری کمک کند. استفاده از روش‌های اصلاح و پیش‌پردازش تصویر نیز در این امر بسیار کلیدی است.

در کنار این تکنیک‌ها، شفاف‌سازی و بهینه‌سازی فرایند اعتبارسنجی مدل نیز اهمیت اساسی دارد. استفاده از روش‌های ارزیابی متقابل (CrossValidation) و تست بر روی مجموعه داده‌های مستقل، می‌تواند کمک کند تا میزان تعمیم‌پذیری مدل در شرایط واقعی ارزیابی شود. این نکته مهم است که تست بر روی مجموعه‌ داده‌ای خارج از مجموعه‌ داده‌ای آموزش، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی تعمیم‌پذیری واقعی مدل باشد.

در نهایت، همکاری نزدیک با متخصصان پزشکی و فراهم آوردن بازخورد مداوم از آنان، نقش مهمی در تعمیم‌پذیری مدل‌ها ایفا می‌کند. متخصصان پزشکی با بررسی نتایج و ارائه بازخورد، می‌توانند نقاط ضعف و قوت مدل را شناسایی کنند و توجه را به نیاز‌های قومی و خصوصیات منحصر به فرد تصاویر مختلف معطوف کنند. این تعامل مداوم، کلید بهبود مداوم و تعمیم‌پذیری مدل‌ها در شرایط عملی است.

 

 

لینک کوتاه خبر:

https://elmafarinan.ir/?p=9951

مدیریت سایت

مدیریت سایت

كارشناس ارشد و عضو بازنشسته گروه راديولوژي و فیزیک پزشکی دانشكده پيراپزشكي دانشگاه علوم پزشکی کاشان همراه 09133632320 Email:malakootishad164@yahoo.com به استحضار مي رساند در مدت سابقه آموزشي هر ترم بطور متوسط بين 16-14 واحد درسي تدريس ودر هر ترم مسئوليت هدايت متوسط 25 دانشجو را بعنوان استاد راهنما بعهده داشته و تاكنون بيش از 1000 ساعت كارگاههاي متعدد آموزشي در عناوين مختلف باستناد گواهي هاي موجود را گذرانده وتاكنون 4مقاله باهمكاران تحت عناوين 1- كنترل كيفي دستگاه هاي راديولوژي تشخيصي بيمارستان هاي تابعه دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1386-دکتر اکبر علی اصغر زاده، حبیب الله مرادی، حمید رضا ملکوتی شاد 2- بررسي موارد و علل تكرار تصاوير راديوگرافي در بيمارستان هاي کاشان در سال 1385 نويسندگان:دكتر اكبر علي اصغرزاده - مهران محسني-حميد رضا ملكوتي شاد 3- عنوان :استفاده از روش خود ارزيابي «Self Evaluation » براي ارزيابي نيازها و برنامه ريزي جهت ارتقاء سطح كيفي آموزش دانشجويان دوره كارداني راديولوژي-1382 نويسندگان: دكتر اكبر علي اصغرزاده ، حميد رضا ملكوتي شاد ، مهرداد مهديان 4- ساخت‌ فنتومهاي‌ راديوگرافي‌ آموزشي‌ در دانشگاه‌ علوم‌ پزشكي‌ كاشان‌- 1383 نويسندگان‌ :دكتر اكبر علي‌ اصغرزاده‌ - دكتر حسين‌ نيكزاد - حميد رضا ملكوتي‌ شاد داشته كه در نشريات مختلف به چاپ ودر سمينار هاي مختلف ارائه شده است ضمنا اينجانب تاكنون ده ها مقاله دانشجويي را راهنمايي نموده منجمله : • بررسي آرتيفكت تصاوير راديولوژيكي ونقش فيلتراسيون • " " در MRI -1386 • بررسي آر تيفكت در CT-SCAN -1387 • " " در سونوگرافي وپزشكي هسته اي1386 • بررسي علل انجام راديوگرافي CHESTدر مراكز راديولوژي تابعه دانشگاه-1382 • ماموگرافي ديجيتال • برريس مقايسه اي CT-SCAN و MRI در تشخيص بيماريهاي دستگاه هاي مختلف • ميزان اطلاع دانش اموزان پيش دانشگاهي شهرستان كاشان از رشته راديولوژي 83-82 • بررسي مقايسه اي استاندارد تجهيزات پزشكي مراكز راديولوژي دانشگاههاي علوم پزشكي كاشان،اصفهان،قم ويزد • بررسي ميزان استفاده از كتابهاي لاتين خريداري شده ،كتابخانه هاي دانشگاه طي سالهاي 82-65 • مقايسه عملكردي آموزشي و بررسي سر فصل دروس رشته پرتونگاري ايران وكانادا در سال81 • بررسي سطح مطالعه در نزد دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي كاشان –سال 80 • بررسي تغييرات جنين طي هفته هاي مختلف از ديدگاه سونوگرافي -سال78

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: