معماری پایدار شهر ماندگار(۱۲)

 

 

فصل ششم: مطالعه موردی شهرها و بررسی نمونه‌های موفق و ناموفق

 

نقش سایه‌های ناامیدی در طراحی شهری: بررسی عوامل شکست و راه‌های پیشگیری

بررسی پروژه‌های زیباسازی شهری که به نتایج مطلوب نرسیده‌اند، می‌تواند چراغ راهی ارزشمند برای پیشرفت‌های آتی باشد. کسب آرامش در شهر، تنها با در نظر گرفتن المان‌های بصری و زیبایی‌شناسی، حاصل نمی‌شود، بلکه نیازمند درکی عمیق از تعاملات پیچیده بین انسان و محیط پیرامون است. اشتباهات گذشته، اغلب ناشی از غفلت از عوامل متعدد و تعاملی بوده است.

یکی از مهم‌ترین عوامل شکست، عدم توجه به نیازهای واقعی شهروندان است. گاهی در طراحی‌ها، تجربیات، و نگرش‌های محلی نادیده گرفته شده و طراحی‌ها از ریشه‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه بی‌خبر به نظر می‌رسند. این موضوع می‌تواند منجر به عدم انسجام و عدم پذیرش فضای طراحی شده شود. طراحی باید با فرهنگ، تاریخ، و ویژگی‌های محیطی شهر مطابقت داشته باشد تا احساس مالکیت و پیوند عمیقی با شهر را در شهروندان ایجاد کند.

علاوه بر این، عدم درک سلیقه و گرایشات جامعه هدف از دیگر عوامل موثر بر شکست طراحی شهری است. بدون مشارکت و درخواست نظر شهروندان، طرح‌ها ممکن است بی‌محتوا و بی‌ربط به نیازهای واقعی انسان‌ها باشند. این عدم هماهنگی منجر به عدم استفاده و تداوم کم‌رنگ از پروژه می‌شود.

همچنین، مشکلات در مدیریت پروژه و اجرای طرح‌ها می‌تواند به خوبی یک طراحی خوب را به بیراهه ببرد. عدم برنامه‌ریزی منطقی برای اجرا، تخصیص ناکارآمد منابع و عدم نظارت در طول مدت پروژه، می‌تواند باعث تخریب فضای طراحی و از بین رفتن اهمیت آن شود. برنامه‌ریزی دقیق، انتخاب پرسنل دارای صلاحیت، و نظارت مستمر ضروری است.

فراموشی در مورد نگهداری و توسعه درازمدت از عوامل مشکل‌ساز دیگری است که در طراحی شهری مهم است. اگر بعد از اتمام پروژه به طراحی و نگهداری آن توجهی نشود، خوبی آن به سرعت کاهش خواهد یافت. ایجاد سیستم‌های مدیریتی مؤثر برای نگهداری و توسعه مکان‌های شهری، ضروری و مهم است.

در نهایت، عدم توجه به ملاحظات زیست‌محیطی در برنامه‌ریزی پروژه‌های شهری می‌تواند به ایجاد مشکلاتی جدی منجر شود. ضرورت هم‌خوانی با محیط‌زیست بومی، کاهش تاثیرات منفی بر طبیعت، و استفاده از مواد پایدار در طراحی، از عواملی است که باید به آنها توجه شود.

به‌طور خلاصه، برای جلوگیری از اشتباهات گذشته، باید به نیازهای شهروندان، ملاحظات فرهنگی و محیطی، مدیریت پروژه و نگهداری مداوم توجه ویژه‌ای داشت. شامل کردن شهروندان در فرایند طراحی، ایجاد مشارکت جمعی، و ایجاد فضایی پذیرنده و تعاملی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

 

سنجشِ آرامش روانیِ شهروندی در پروژه‌های شهری: یک بررسی تطبیقی

آیا روش‌های سنجشِ آرامش روانیِ شهروندان در پروژه‌های مختلف زیباسازی شهری، همسان و قابل مقایسه بوده‌اند؟ این پرسشِ کلیدی، به ما نگاهی دقیق‌تر به پیچیدگیِ سنجشِ این متغیرِ ذهنی و تاثیرگذار می‌دهد. بررسیِ پروژه‌های موفق و ناموفق، نشان می‌دهد که یکپارچگیِ رویکردها در این زمینه، بسیار ضعیف بوده و گاهاً فاقد یک استانداردِ مشخص و قابل اعتماد است.

اغلب، تلاش برای سنجش آرامش روانی، بر پایه پرسشنامه‌ها و مقیاس‌های استاندارد روانشناسی استوار بوده است؛ اما این روش‌ها به تنهایی، مناسبیت کافی برای محیط‌های شهری با ویژگی‌های خاص خود را ندارند. عواملی همچون فرهنگ، سابقه تاریخی، ساختار اجتماعی و حتی ویژگی‌های اقلیمی هر منطقه، می‌توانند تفاوت‌های قابل توجهی در پاسخ‌های شهروندان به پرسشنامه‌ها ایجاد کنند. به طور مثال، یک مقیاسِ آرامش روانی، که در شهری با تراکم جمعیت بالا تدوین شده است، ممکن است در منطقه‌ای روستایی و با بافت معماری متفاوت، مناسب نباشد.

علاوه بر این، نحوه‌ی جمع‌آوریِ داده‌ها نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. روشِ توزیعِ پرسشنامه و نوع جامعه‌ی آماری انتخاب شده، می‌تواند نتایج را تحت تأثیر قرار دهد. به طور مثال، اگر جامعه آماری، تنها شامل گروه سنی خاصی، یا طبقه اجتماعی خاصی باشد، نتایج حاصل، نشان‌دهنده‌ی یک حقیقت جامع نخواهد بود. نیاز است به منظور دستیابی به نتایج قابل اعتماد، نمونه‌های متنوع و متوازنی انتخاب شوند.

یکی از مشکلات اساسی در ارزیابی، عدم توجه به تعاملِ پیچیده بین عوامل مختلف است. سنجش صرفِ رضایت از محیطِ فیزیکی، بدون در نظر گرفتن عوامل اجتماعی و اقتصادی نمی‌تواند درک جامعی از آرامش روانیِ شهروندان ارائه دهد. نقش فضاهای عمومی، مدیریت ترافیک، مناسب بودن فضا برای فعالیت‌های تفریحی و هم‌افزاییِ اجتماعی با جمعیتی متنوع، نیز باید در این ارزیابی گنجانده شوند.

در نتیجه، نیازمند رویکردی جامع و چندبعدی در سنجشِ آرامشِ روانیِ شهروندان در پروژه‌های زیباسازی شهری هستیم. این رویکرد باید شامل تعامل با شهروندان در طول فرآیند طراحی و اجرای پروژه باشد، تا بتوان از دیدگاه‌های محلی در امر ارزیابی استفاده کرد. سنجش صرفاً ذهنی و نادیده گرفتن ابعاد اجتماعی و اقتصادی، به نتایج غیر واقعی و ناکارآمد منجر می‌شود. توجه به تنوع و پیچیدگیِ عوامل تاثیرگذار بر آرامش روانی، ضروری‌ترین گام در این مسیر است.

لینک کوتاه خبر:

https://elmafarinan.ir/?p=9947

مدیریت سایت

مدیریت سایت

كارشناس ارشد و عضو بازنشسته گروه راديولوژي و فیزیک پزشکی دانشكده پيراپزشكي دانشگاه علوم پزشکی کاشان همراه 09133632320 Email:malakootishad164@yahoo.com به استحضار مي رساند در مدت سابقه آموزشي هر ترم بطور متوسط بين 16-14 واحد درسي تدريس ودر هر ترم مسئوليت هدايت متوسط 25 دانشجو را بعنوان استاد راهنما بعهده داشته و تاكنون بيش از 1000 ساعت كارگاههاي متعدد آموزشي در عناوين مختلف باستناد گواهي هاي موجود را گذرانده وتاكنون 4مقاله باهمكاران تحت عناوين 1- كنترل كيفي دستگاه هاي راديولوژي تشخيصي بيمارستان هاي تابعه دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1386-دکتر اکبر علی اصغر زاده، حبیب الله مرادی، حمید رضا ملکوتی شاد 2- بررسي موارد و علل تكرار تصاوير راديوگرافي در بيمارستان هاي کاشان در سال 1385 نويسندگان:دكتر اكبر علي اصغرزاده - مهران محسني-حميد رضا ملكوتي شاد 3- عنوان :استفاده از روش خود ارزيابي «Self Evaluation » براي ارزيابي نيازها و برنامه ريزي جهت ارتقاء سطح كيفي آموزش دانشجويان دوره كارداني راديولوژي-1382 نويسندگان: دكتر اكبر علي اصغرزاده ، حميد رضا ملكوتي شاد ، مهرداد مهديان 4- ساخت‌ فنتومهاي‌ راديوگرافي‌ آموزشي‌ در دانشگاه‌ علوم‌ پزشكي‌ كاشان‌- 1383 نويسندگان‌ :دكتر اكبر علي‌ اصغرزاده‌ - دكتر حسين‌ نيكزاد - حميد رضا ملكوتي‌ شاد داشته كه در نشريات مختلف به چاپ ودر سمينار هاي مختلف ارائه شده است ضمنا اينجانب تاكنون ده ها مقاله دانشجويي را راهنمايي نموده منجمله : • بررسي آرتيفكت تصاوير راديولوژيكي ونقش فيلتراسيون • " " در MRI -1386 • بررسي آر تيفكت در CT-SCAN -1387 • " " در سونوگرافي وپزشكي هسته اي1386 • بررسي علل انجام راديوگرافي CHESTدر مراكز راديولوژي تابعه دانشگاه-1382 • ماموگرافي ديجيتال • برريس مقايسه اي CT-SCAN و MRI در تشخيص بيماريهاي دستگاه هاي مختلف • ميزان اطلاع دانش اموزان پيش دانشگاهي شهرستان كاشان از رشته راديولوژي 83-82 • بررسي مقايسه اي استاندارد تجهيزات پزشكي مراكز راديولوژي دانشگاههاي علوم پزشكي كاشان،اصفهان،قم ويزد • بررسي ميزان استفاده از كتابهاي لاتين خريداري شده ،كتابخانه هاي دانشگاه طي سالهاي 82-65 • مقايسه عملكردي آموزشي و بررسي سر فصل دروس رشته پرتونگاري ايران وكانادا در سال81 • بررسي سطح مطالعه در نزد دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي كاشان –سال 80 • بررسي تغييرات جنين طي هفته هاي مختلف از ديدگاه سونوگرافي -سال78

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: