تبیین و ترسیم جایگاه کتابخانه بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب در تمدن نوین اسلامی(۱۲)

فصل پنجم: تاریخچه و سیر تحول کتابخانه ها در ایران

 

نقش عوامل پویای تاریخی در شکل‌گیری هویت کتابخانه‌های ایرانی

تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، همواره نقشی اساسی در پیشرفت یا انحطاط نهادهای کتابخانه‌ای داشته‌اند. بررسی دقیق این عوامل در ادوار مختلف تاریخی، راهی برای فهم عمیق‌تر جایگاه و عملکرد کتابخانه‌ها در ایران است. از دوره‌های پیش از اسلام تا عصر حاضر، می‌توان در هر دوره به عواملی اشاره کرد که بر سرنوشت و کارکرد کتابخانه‌ها در این سرزمین تأثیرگذار بوده‌اند.

در دوران پیش از اسلام، گرایش به حفظ و انتقال دانش، عمدتا در قالب کتب مذهبی و دانش‌های محلی شکل می‌گرفت. در این دوره، کتابخانه‌ها به صورت مراکز کوچکی عمل می‌کردند که به گونه‌ای با بافت اجتماعی و فرهنگی جوامع محلی گره خورده بودند. اما با ورود اسلام و گسترش تمدن اسلامی، کتابخانه‌ها در ایران به مراکز مهمی برای جمع‌آوری، نگهداری و ترویج دانش تبدیل شدند. حمایت پادشاهان و حاکمان از این مراکز، و همچنین تلاش‌های دانشمندان و علمای دین، از جمله عوامل تعیین کننده در این رشد بود.

در دوره‌های سلطنتی مانند صفویه و قاجار، عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، نقش پررنگی در شکل‌گیری و فعالیت کتابخانه‌ها داشتند. حمایت از کتابخانه‌ها در برخی از این دوره‌ها، بر اساس نیازهای سیاسی حاکمان و به منظور مشروعیت‌بخشی به قدرت آن‌ها صورت می‌گرفت. در برخی دوره‌ها، رقابت میان نهادهای مختلف علمی و فرهنگی نیز در فعالیت و پیشرفت کتابخانه‌ها تأثیرگذار بود. این رقابت‌ها گاه به رقابت میان علما و دانشمندان تبدیل شده و نوعی تحرک و تنوع در کتابخانه‌های مختلف ایجاد می‌کرد. همچنین، سطح سواد عمومی و دسترسی به منابع، نقش مهمی در رشد و توسعه کتابخانه‌ها داشت.

با ظهور عصر جدید و گسترش ارتباطات، تغییرات تکنولوژی و نیازهای آکادمیک، کتابخانه‌ها نیز به سمت نوآوری و تطبیق با شرایط جدید حرکت کردند. ظهور چاپ، توسعه سیستم‌های کتابداری مدرن و نیاز روزافزون به اطلاعات، عوامل مؤثری در این تغییر بودند. همزمان، گاهی عوامل داخلی، مانند کمبود منابع و بودجه، یا عوامل خارجی، مثل سیاست‌گذاری نادرست و یا کم‌توجهی به نیازهای جامعه، می‌توانستند مانع از پیشرفت کتابخانه‌ها شوند.

با این حال، در هر دوره، نقش کتابخانه‌ها در حفظ میراث فرهنگی و انتقال دانش، به وضوح قابل مشاهده است. از مراکز علمی و فرهنگی گرفته تا انبارهای دانش و مراکز ترویج فرهنگ، این نهادها در پیوند تنگاتنگی با تحولات اجتماعی و سیاسی هر عصر، رشد یا انحطاط خود را تجربه کرده‌اند.

 

نقش ارکانِ فرهنگی و حاکمتی در بنا و بسطِ کتابخانه های ایران

نقش آفرینی نهادهای متعدد، از دولت و نهادهای مذهبی تا حامیان خصوصی، در شکل‌گیری و پیشرفت کتابخانه‌های ایرانی، طی اعصار مختلف، همواره یک عنصر کلیدی بوده است. این تعاملات پیچیده، که در بافت اجتماعی و فرهنگی هر دوره ریشه دارد، به درک جامع‌تر از جایگاه و کارکرد کتابخانه‌ها در ایران کمک شایانی می‌کند.

دولت، به عنوان یکی از ارکانِ اصلیِ حامی و یا مانعِ پیشرفت کتابخانه‌ها، در ادوار مختلف نقش متغیری را ایفا کرده است. در برخی دوره‌ها، حمایتِ مستقیمِ شاهان و سلاطین، عاملِ اصلیِ ایجاد و توسعه مراکز علمی و کتابخانه‌ها بوده است. این حمایت‌ها، گاهی به صورتِ مستقیم و از طریق اهداء منابع و تخصیص بودجه، و گاهی به صورتِ غیرمستقیم، از طریق ایجادِ زمینه‌های مناسب برای فعالیتِ علمی و فرهنگی، صورت می‌گرفته است. در این دوره‌ها، کتابخانه‌ها به عنوان نمادِ اقتدار و شکوهِ حکومت و به منظور مشروعیت‌بخشی به قدرت آن عمل می‌کرده‌اند. اما در مواقعی نیز، بی توجهی یا سیاستگذاری نادرستِ حاکمان، مانعِ رشد و توسعه کتابخانه‌ها گردیده است.

نهادهای مذهبی نیز در طول تاریخ، تأثیر بسزایی بر فعالیت و توسعه کتابخانه‌ها داشته‌اند. مدارسِ دینی، حوزه‌های علمیه، و مراکزِ آموزشیِ مذهبی، همواره به عنوان مکان‌هایِ مهمِ جمع‌آوری و نگهداریِ کتب و نسخ خطی عمل می‌کرده‌اند. علما و دانشمندانِ مذهبی، با حمایت از کتابخانه‌ها و جمع‌آوری و کپی‌برداریِ کتب، نقشِ مهمی در حفظ و انتقالِ میراث فرهنگی و دانشِ اسلامی داشته‌اند. رقابتِ بین علما و دانشمندان، گاهی به تحرک و تنوع در فعالیت‌های کتابخانه‌ای منجر شده است.

اما نقشِ حامیان خصوصی و افراد خیر نیز در شکل‌گیری و توسعه کتابخانه‌ها نادیده گرفته نمی‌شود. افرادِ ثروتمند و صاحب نفوذ، به عنوان حامیان مالی و معنوی کتابخانه‌ها، با اهداء منابع مالی و کمک به تاسیس و توسعهِ مراکز کتابخانه‌ای، نقش تعیین کننده‌ای داشته‌اند. این حامیان، گاهی به دنبالِ تثبیت جایگاه اجتماعی و یا برآوردنِ اهداف معنوی و علمی خود بودند.

در مجموع، می‌توان گفت که کتابخانه‌های ایرانی، محصولِ یک تعامل پیچیده میان نهادهای مختلف، از جمله دولت، نهادهای مذهبی و حامیان خصوصی بوده‌اند. این عوامل، با توجه به شرایطِ اجتماعی و سیاسی هر عصر، هم در توسعه و هم در انحطاطِ این نهادهای فرهنگی تأثیرگذار بوده‌اند. عوامل متعدد دیگر، از جمله نیازهای اجتماعی، پیشرفت‌های علمی و فرهنگی و همچنین رقابت‌های داخلی و خارجی، در شکل‌گیری و پیشرفت کتابخانه‌ها دخیل بوده‌اند.

لینک کوتاه خبر:

https://elmafarinan.ir/?p=9946

مدیریت سایت

مدیریت سایت

كارشناس ارشد و عضو بازنشسته گروه راديولوژي و فیزیک پزشکی دانشكده پيراپزشكي دانشگاه علوم پزشکی کاشان همراه 09133632320 Email:malakootishad164@yahoo.com به استحضار مي رساند در مدت سابقه آموزشي هر ترم بطور متوسط بين 16-14 واحد درسي تدريس ودر هر ترم مسئوليت هدايت متوسط 25 دانشجو را بعنوان استاد راهنما بعهده داشته و تاكنون بيش از 1000 ساعت كارگاههاي متعدد آموزشي در عناوين مختلف باستناد گواهي هاي موجود را گذرانده وتاكنون 4مقاله باهمكاران تحت عناوين 1- كنترل كيفي دستگاه هاي راديولوژي تشخيصي بيمارستان هاي تابعه دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1386-دکتر اکبر علی اصغر زاده، حبیب الله مرادی، حمید رضا ملکوتی شاد 2- بررسي موارد و علل تكرار تصاوير راديوگرافي در بيمارستان هاي کاشان در سال 1385 نويسندگان:دكتر اكبر علي اصغرزاده - مهران محسني-حميد رضا ملكوتي شاد 3- عنوان :استفاده از روش خود ارزيابي «Self Evaluation » براي ارزيابي نيازها و برنامه ريزي جهت ارتقاء سطح كيفي آموزش دانشجويان دوره كارداني راديولوژي-1382 نويسندگان: دكتر اكبر علي اصغرزاده ، حميد رضا ملكوتي شاد ، مهرداد مهديان 4- ساخت‌ فنتومهاي‌ راديوگرافي‌ آموزشي‌ در دانشگاه‌ علوم‌ پزشكي‌ كاشان‌- 1383 نويسندگان‌ :دكتر اكبر علي‌ اصغرزاده‌ - دكتر حسين‌ نيكزاد - حميد رضا ملكوتي‌ شاد داشته كه در نشريات مختلف به چاپ ودر سمينار هاي مختلف ارائه شده است ضمنا اينجانب تاكنون ده ها مقاله دانشجويي را راهنمايي نموده منجمله : • بررسي آرتيفكت تصاوير راديولوژيكي ونقش فيلتراسيون • " " در MRI -1386 • بررسي آر تيفكت در CT-SCAN -1387 • " " در سونوگرافي وپزشكي هسته اي1386 • بررسي علل انجام راديوگرافي CHESTدر مراكز راديولوژي تابعه دانشگاه-1382 • ماموگرافي ديجيتال • برريس مقايسه اي CT-SCAN و MRI در تشخيص بيماريهاي دستگاه هاي مختلف • ميزان اطلاع دانش اموزان پيش دانشگاهي شهرستان كاشان از رشته راديولوژي 83-82 • بررسي مقايسه اي استاندارد تجهيزات پزشكي مراكز راديولوژي دانشگاههاي علوم پزشكي كاشان،اصفهان،قم ويزد • بررسي ميزان استفاده از كتابهاي لاتين خريداري شده ،كتابخانه هاي دانشگاه طي سالهاي 82-65 • مقايسه عملكردي آموزشي و بررسي سر فصل دروس رشته پرتونگاري ايران وكانادا در سال81 • بررسي سطح مطالعه در نزد دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي كاشان –سال 80 • بررسي تغييرات جنين طي هفته هاي مختلف از ديدگاه سونوگرافي -سال78

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: