هوش مصنوعی و تصویربرداری پزشکی(۱۱)

 

 

نقش ارزیابی تطبیقی در اعتبارسنجی مدل‌های یادگیری عمیق

اعتبارسنجی مدل‌های یادگیری عمیق در تصویربرداری پزشکی، فراتر از صرفاً ارزیابی عملکرد کمی است. برای اطمینان از پایداری و قابلیت اعتماد این سیستم‌های تشخیصی، باید ملاحظات متنوعی را در نظر گرفت. این ملاحظات، جنبه‌های مختلف، از نوع داده‌ها و روش‌های اعتبارسنجی گرفته تا پیچیدگی‌های تفسیر و بازخورد متخصصان، را شامل می‌شود.

یکی از مهم‌ترین ملاحظات، تنوع و جامعیت داده‌های آموزشی است. مدل‌ها باید بر روی مجموعه داده‌ای آموزش ببینند که بازنمایی کاملی از تنوع شرایط تصویربرداری، انواع بیماری‌ها و ناهنجاری‌ها در هر یک از این انواع بیماری را داشته باشد. این تنوع باید شامل تغییرات در کیفیت تصویر، نوع دستگاه تصویربرداری، و حتی تفاوت‌های فردی در ظاهر بیماران باشد. نادیده گرفتن این تنوع، می‌تواند منجر به عدم تطبیق مدل با شرایط واقعی و عدم اعتبار نتایج گردد.

اهمیت روش‌های اعتبارسنجی متقاطع (Crossvalidation) در این مرحله بسیار چشمگیر است. استفاده از روش‌های مختلف اعتبارسنجی متقاطع، مانند Kfold crossvalidation، باعث می‌شود که مدل بر روی بخش‌های مختلف داده‌ها آموزش دیده و ارزیابی شود و در نتیجه، پایداری و عمومی‌سازی آن در شرایط مختلف مورد آزمون قرار گیرد. این روش‌ها به طور موثر از یادگیری بیش از حد (Overfitting) جلوگیری می‌کنند و عملکرد مدل را در شرایط جدید‌تر و ناشناخته‌تر پیش‌بینی می‌کنند.

ملاحظات دیگری نیز وجود دارد که به بررسی پایداری و اعتبار مدل کمک می‌کند. توجه به توزیع داده‌ها، اهمیت ویژه دارد. آیا توزیع داده‌های آموزشی با توزیع واقعی داده‌های بیمارانی که در آینده با این سیستم برخورد می‌کنند، تطابق دارد؟ بررسی این تطابق، با استفاده از آزمون‌های آماری، مانند آزمون کولموگروفاسمیرنوف و آزمون‌های همسانی توزیع، الزامی است.

باید توجه داشت که مدل‌های یادگیری عمیق، به دلیل پیچیدگی ساختارشان، می‌توانند رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی داشته باشند. بررسی عملکرد مدل در حوزه‌هایی که در مجموعه آموزش داده‌ها کمتر دیده می‌شوند، ضروری است. تست‌ها باید برای هر یک از بخش‌های تصویربرداری و انواع بیماری ها، با دقت انجام شود و در طول توسعه مدل بررسی شود.

در نهایت، تعامل با متخصصان پزشکی، برای ارائه بازخورد و تفسیر نتایج مدل، حیاتی است. بررسی تصاویر توسط متخصصان، همراه با نتایج تشخیص مدل، به شناسایی نقاط ضعف و نارسایی‌ها و همچنین تأیید یا رد نتایج کمک خواهد کرد. این فرایند همواره تکرار پذیر و به روز است و با این بازخوردها، مدل‌ها می‌توانند در آینده اصلاح و بهبود یابند و به سیستم‌های تشخیصی دقیق و قابل اعتماد تبدیل شوند. اهمیت نقش متخصصین پزشکی در این فرایند، قابل چشم‌پوشی نیست.

 

استراتژی‌های مواجهه با داده‌های کم و نامتعادل در یادگیری عمیق تشخیص پزشکی

مدل‌های یادگیری عمیق در تصویربرداری پزشکی، برای دستیابی به عملکرد مطلوب، نیازمند مجموعه داده‌های آموزشی بزرگ و متعادل هستند. اما در دنیای واقعی، دسترسی به داده‌های کافی و توزیع‌شده به‌صورت متعادل، همیشه امکان‌پذیر نیست. کمبود داده یا عدم تعادل در داده‌ها، می‌تواند به‌شدت بر عملکرد و اعتبارسنجی مدل‌ها تأثیر بگذارد. در این شرایط، استراتژی‌های هوشمندانه و نوآورانه‌ای برای مقابله با این چالش‌ها ضروری می‌گردد.

یکی از رویکردهای کلیدی، استفاده از تکنیک‌های افزایش داده (Data Augmentation) است. این تکنیک‌ها، با ایجاد نمونه‌های جدید از داده‌های موجود، حجم مجموعه آموزشی را افزایش می‌دهند. این روش‌ها می‌توانند شامل تغییر اندازه، چرخش، انعکاس، تغییر نور و رنگ تصاویر باشند. همچنین، روش‌های نوآورانه‌ای برای افزایش داده‌ها در تصویربرداری پزشکی، مانند تغییر هندسه ساختارها در تصاویر، قابل اجراست. مهم است که این تکنیک‌ها به‌گونه‌ای اعمال شوند که ارتباط و معنای اصلی داده‌ها حفظ گردد.

استفاده از تکنیک‌های نمونه‌گیری وزن‌دار (Weighted Sampling) نیز می‌تواند در مواجهه با داده‌های نامتعادل مؤثر باشد. در این روش، به نمونه‌های کم‌تر نماینده، وزن بیشتری اختصاص داده می‌شود تا مدل بیشتر به آن‌ها توجه کند. این امر باعث می‌شود مدل، اطلاعات موجود در اقلیت‌ها را بهتر یاد بگیرد. به‌کارگیری تکنیک‌های مختلف نمونه‌گیری، از جمله نمونه‌گیری بکارگیری الگوریتم‌های مبتنی بر جستجوی فرایندی (like the stochastic gradient descent )، می‌توانند به بهبود عملکرد مدل در این حالت‌ها کمک کنند.

روش‌های دیگر، شامل استفاده از مدل‌های یادگیری تقویتی و ترکیبی است که می‌توانند با کمبود داده و عدم تعادل در داده‌ها مقابله کنند. مدل‌های یادگیری تقویتی می‌توانند با استفاده از روش‌های تقویت و بازخورد متخصصان پزشکی، عملکرد خود را بهبود بخشند. همچنین، ترکیب مدل‌های مختلف یادگیری عمیق، با به‌کارگیری روش‌های انباشتگی (Ensemble) و ترکیب‌بندی، می‌تواند به‌طور چشمگیری در بهبود عملکرد مدل، به‌ویژه در مواجهه با داده‌های کم و نامتعادل، مفید باشد.

در کنار این تکنیک‌های مربوط به داده، اهمیت انتخاب معماری شبکه عصبی مناسب، در کنار تنظیم دقیق پارامترهای آن، باید به دقت مدنظر قرار گیرد. معماری‌های مختلفی برای یادگیری عمیق وجود دارند، هرکدام با قدرت‌ها و محدودیت‌های خاص خود. انتخاب معماری مناسب و تنظیم پارامترها، می‌تواند به طور چشمگیری بر کارایی مدل تأثیر گذارد.

همچنین باید به کیفیت و اعتبار داده‌های موجود توجه کرد. داده‌های با کیفیت پایین، می‌توانند بر عملکرد مدل تأثیر منفی بگذارند. در صورت وجود داده‌های ناقص یا دارای نویز، باید اقدامات تصحیحی انجام شود. این اقدامات ممکن است شامل فیلتر کردن نویز، تکمیل داده‌های ناقص یا استفاده از روش‌های پیشرفته برای بهبود کیفیت داده‌ها باشد. این روش‌ها با بهبود کیفیت داده‌ها، عملاً مدل را در جهت عملکرد بهینه سوق می‌دهد.

در نهایت، در هر مرحله از توسعه مدل، تعامل و بازخورد متخصصین پزشکی ضروری است. آن‌ها می‌توانند در شناسایی اشکالات و نقص‌های مدل، به‌ویژه در برخورد با داده‌های کم و نامتعادل، نقش اساسی ایفا کنند. متخصصین پزشکی می‌توانند با تجزیه‌وتحلیل نتایج و ارائه بازخورد، به بهبود و اصلاح مدل کمک کنند. این بازخورد، به‌طور منظم و در طول فرایند توسعه مدل، باید لحاظ شود.

 

لینک کوتاه خبر:

https://elmafarinan.ir/?p=9893

مدیریت سایت

مدیریت سایت

كارشناس ارشد و عضو بازنشسته گروه راديولوژي و فیزیک پزشکی دانشكده پيراپزشكي دانشگاه علوم پزشکی کاشان همراه 09133632320 Email:malakootishad164@yahoo.com به استحضار مي رساند در مدت سابقه آموزشي هر ترم بطور متوسط بين 16-14 واحد درسي تدريس ودر هر ترم مسئوليت هدايت متوسط 25 دانشجو را بعنوان استاد راهنما بعهده داشته و تاكنون بيش از 1000 ساعت كارگاههاي متعدد آموزشي در عناوين مختلف باستناد گواهي هاي موجود را گذرانده وتاكنون 4مقاله باهمكاران تحت عناوين 1- كنترل كيفي دستگاه هاي راديولوژي تشخيصي بيمارستان هاي تابعه دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1386-دکتر اکبر علی اصغر زاده، حبیب الله مرادی، حمید رضا ملکوتی شاد 2- بررسي موارد و علل تكرار تصاوير راديوگرافي در بيمارستان هاي کاشان در سال 1385 نويسندگان:دكتر اكبر علي اصغرزاده - مهران محسني-حميد رضا ملكوتي شاد 3- عنوان :استفاده از روش خود ارزيابي «Self Evaluation » براي ارزيابي نيازها و برنامه ريزي جهت ارتقاء سطح كيفي آموزش دانشجويان دوره كارداني راديولوژي-1382 نويسندگان: دكتر اكبر علي اصغرزاده ، حميد رضا ملكوتي شاد ، مهرداد مهديان 4- ساخت‌ فنتومهاي‌ راديوگرافي‌ آموزشي‌ در دانشگاه‌ علوم‌ پزشكي‌ كاشان‌- 1383 نويسندگان‌ :دكتر اكبر علي‌ اصغرزاده‌ - دكتر حسين‌ نيكزاد - حميد رضا ملكوتي‌ شاد داشته كه در نشريات مختلف به چاپ ودر سمينار هاي مختلف ارائه شده است ضمنا اينجانب تاكنون ده ها مقاله دانشجويي را راهنمايي نموده منجمله : • بررسي آرتيفكت تصاوير راديولوژيكي ونقش فيلتراسيون • " " در MRI -1386 • بررسي آر تيفكت در CT-SCAN -1387 • " " در سونوگرافي وپزشكي هسته اي1386 • بررسي علل انجام راديوگرافي CHESTدر مراكز راديولوژي تابعه دانشگاه-1382 • ماموگرافي ديجيتال • برريس مقايسه اي CT-SCAN و MRI در تشخيص بيماريهاي دستگاه هاي مختلف • ميزان اطلاع دانش اموزان پيش دانشگاهي شهرستان كاشان از رشته راديولوژي 83-82 • بررسي مقايسه اي استاندارد تجهيزات پزشكي مراكز راديولوژي دانشگاههاي علوم پزشكي كاشان،اصفهان،قم ويزد • بررسي ميزان استفاده از كتابهاي لاتين خريداري شده ،كتابخانه هاي دانشگاه طي سالهاي 82-65 • مقايسه عملكردي آموزشي و بررسي سر فصل دروس رشته پرتونگاري ايران وكانادا در سال81 • بررسي سطح مطالعه در نزد دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي كاشان –سال 80 • بررسي تغييرات جنين طي هفته هاي مختلف از ديدگاه سونوگرافي -سال78

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: