ویزگیهای مثبت و کارآفرین یک خبرنگار خوب(۱۰)

 

نقش تجربه و مصاحبه عمیق در روایت کارآفرینانه

خبرنگار، نقاشِ روایتی نیست که صرفاً اطلاعات را منتقل کند، بلکه نقاشِ تجربه‌ای است که می‌کوشد با احیای آن، مخاطب را به عمقِ داستان رهنمون شود. استفاده از تصویر و صدا، در این مسیر، نقش کلیدی دارد. اما غنی‌سازی این روایت‌ها فراتر از انتخاب تصاویر مناسب و صداهای مؤثر است. اینجا است که نقش تجربه شخصی و مصاحبه‌های عمیق برجسته می‌شود.

خبرنگاری که برای روایتِ یک داستان، صرفاً به جمع‌آوری داده‌ها از طریق منابع ثانویه اکتفا کند، روایت ناقصی را خلق خواهد کرد. درک عمیق و شخصی از موضوع، مهم‌ترین عامل برای بازآفرینی واقعیت است.

تجربه شخصی می‌تواند به خبرنگار در درک بهتر پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های یک موضوع کمک کند. تصور کنید خبرنگاری که با کودکان مهاجر در اردوگاه‌ها زندگی می‌کند، یا در میان بازاریان بی‌پناهِ بازار بی‌رونقِ اقتصادی قرار می‌گیرد. این تجربه‌ها به خبرنگار این امکان را می‌دهد تا حکایت را با چشمانی متفاوت و با احساساتِ عمیق‌تر، به تصویر بکشد. این تجربه شخصی، به خبرنگار کمک می‌کند تا از زاویه دید متفاوت‌تری به واقعه نگاه کند و حس‌های دقیق‌تری را به مخاطب منتقل کند.

مصاحبه‌های عمیق، به روایت شخصیتی می‌بخشند. گفت‌وگو با افرادی که در دل رویداد قرار گرفته‌اند، می‌تواند حکایتِ شخصی و احساساتِ آن‌ها را به مخاطب منتقل کند. به عنوان مثال، خبرنگاری که می‌خواهد در موردِ مهاجرتِ روستاییان گزارش تهیه کند، می‌تواند با مصاحبه با پدربزرگِِ فقیر و صاحبِ مزرعه‌ای که برای مهاجرت آماده می‌شود، روایت خود را بسیار قوی‌تر و عمیق‌تر کند. این مصاحبه‌ها روایت را از اطلاعاتی خشک و بی‌روح به تجربه‌هایی توصیفی و احساسی تبدیل می‌کنند.

مصاحبه‌هایی که حاوی دردها، شادی‌ها، و تلاش‌های افراد محلی هستند، به خبرنگار این امکان را می‌دهند تا با دقتی شگفت انگیز، پیچیدگی‌های روایت را شفاف کنند. به علاوه، این نوع مصاحبه‌ها، روایت را به طور قابل ملاحظه‌ای شخصی‌تر می‌کنند و به مخاطب این امکان را می‌دهند تا با قهرمانان روایت، ارتباط عمیق‌تری برقرار کند.

لذا خبرنگارِ کارآفرین، تنها به جمع‌آوری اطلاعات محدود نمی‌شود، بلکه با ایجاد پیوند عاطفی و احساسی عمیق با حوادث و افراد، روایتی توصیفی و احساسی را خلق می‌کند. خبرنگار، با استفاده از تجارب شخصی و مصاحبه‌های عمیق، به مخاطب کمک می‌کند تا از طریق تجربه‌های روایت، خود را به درون واقعه پیوند دهد.

 

نقش‌آفرینیِ روایتِ کارآفرینانه در عصرِ دیجیتال

خبرنگاری، در عصر اطلاعات، دیگر تنها به نقلِ اخبار محدود نمی‌شود. بلکه نقشِ آفریننده‌ی روایتی است که مخاطب را به درونِ داستان می‌کشاند. این فراتر از گزارش‌های خشک و مجرد است و نیاز به خلقِ تجربه‌هایِ قابل‌اشتراک‌گذاری دارد. برای پاسخ به کنجکاویِ مخاطب مدرن، ما باید از رویکردهای خلاقانه‌تری در روایت خود استفاده کنیم.

توسعه‌ی روایتِ بصری و تعاملی، یکی از کلیدی‌ترین تغییرهایی است که در رویکرد ما ایجاد شده است. دیگر تنها به عکس‌های ثابت یا گزارش‌های صوتی اکتفا نمی‌کنیم. استفاده از ویدیوهای کوتاه، گرافیک‌های جذاب، و انیمیشن‌ها، روایت را برای مخاطب مدرنِ پرمشغله، قابل هضم‌تر و جذاب‌تر می‌کند. این رویکرد، کنجکاوی مخاطب را در زمان‌های کوتاه برانگیخته و آن‌ها را ترغیب به ادامه‌ی مطالعه و بررسی می‌کند.

علاوه بر رویکرد بصری، روایتِ ما از زبانِ ساده و روان و گاه حتی طنزآمیز بهره می‌گیرد. هدف، رساندنِ اطلاعاتِ دقیق و کامل به مخاطب با زبانی است که برای او قابل فهم و دوست‌داشتنی باشد. این تغییر در لحن و زبان، مخاطب را به گفت‌وگو و تعامل با متن ترغیب می‌کند و فضای تعاملی جدیدی را در روایت ایجاد می‌کند.

همچنین تلاش می‌کنیم تا روایت‌ها را در قالب‌های مختلف، مانند پادکست‌ها، مینی‌فیلم‌ها، و یا حتی تعاملات آنلاین در شبکه‌های اجتماعی، ارائه دهیم. این رویکرد، مخاطب را درگیر می‌کند و امکان تعامل دوطرفه و پرسش و پاسخ را فراهم می‌کند. به طور مثال، استفاده از نظرسنجی‌ها در شبکه‌های اجتماعی، به جمع‌آوری بازخورد و درک بهتر نیازهای مخاطبان کمک می‌کند.

مهم‌تر از همه، فهمِ نیازهایِ مخاطب مدرن، در قلبِ این تغییرات است. مخاطب مدرن، در جستجویِ اطلاعاتی که برایش معنی و ارزش دارد، است. ما باید به دنبال داستان‌های واقعی و مرتبط با زندگی روزمره مخاطبان خود باشیم. با پرداختن به موضوعاتِ اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، و سیاسیِ روز، و در عین حال، با ایجاد پیوندهای عاطفیِ قوی با مخاطب، درک عمیقی را از جهان پیرامونش ایجاد می‌کنیم.

برای دست‌یابی به این هدف، از ابزارهای مدرن تحلیل داده‌ها و رفتار مخاطبان استفاده می‌کنیم. این به ما کمک می‌کند تا بفهمیم که مخاطبان کدام نوعِ محتوا را بیشتر می‌پسندند و چگونه می‌توانیم روایت خود را بهینه کنیم. در نهایت، این تلاش‌ها به ما کمک می‌کند تا روایت خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که هم به نیازهای کنجکاوی مخاطب مدرن پاسخ دهد و هم به ارزش‌های انسانی و اجتماعی احترام بگذارد.

 

بازنماییِ چندصدایی: یک ضرورت در روایتِ مدرن

خبرنگاریِ معاصر، در بسترِ پیچیده و پویای عصرِ اطلاعات، تنها به انتقالِ بی‌طرفانه‌ی اطلاعات اکتفا نمی‌کند. بلکه، باید به دنبالِ روایتی باشد که به مخاطب، جهان را از زوایای مختلف نشان دهد. این ضرورت، نه تنها در غنایِ روایت، بلکه در پاسخی که به نیازهای مخاطب مدرن می‌دهد، نقشِ اساسی ایفا می‌کند.

در این راستا، من و همکارانم، به‌طورِ مستمر، تلاشِ جدی برای استفاده از دیدگاه‌های مختلف و روایت‌های متعدد را در رویکردمان دنبال می‌کنیم. این تلاش از درکِ عمقیِ این موضوع ناشی می‌شود که حقیقت، اغلب، چند وجهی و پیچیده است. رویکردِ تک‌بعدی در روایت، به‌طورِ قطع، قادر به پاسخگویی به این پیچیدگی نیست. مخاطب مدرن، خواهانِ فهمِ عمیق‌تری از مسائل است و به دنبالِ درکِ ابعادِ متفاوتِ وقایع است.

برای دستیابی به این هدف، در جمع‌آوریِ اطلاعات و مصاحبه‌ها، به طورِ جدی از منابع مختلف و افرادی با دیدگاه‌های گوناگون بهره می‌گیریم. بررسیِ تجربیاتِ افراد، از قشرهای مختلفِ اجتماعی و فرهنگی، برای ما بسیار حائز اهمیت است. تلاش برای درکِ زبانِ خاصِ هر گروه، و توجه بهِ ظرفیت‌های منحصر به‌فردِ هر روایت، امری حیاتی است.

همچنین، ما به طورِ مداوم، تحقیق و بررسی در موردِ رویدادها و موضوعات مختلف را، با در نظر گرفتنِ منابع متعدد انجام می‌دهیم. مطالعه‌یِ تحلیل‌های مختلف از سوی پژوهشگران مستقل، موضوعاتِ متفاوت، و آگاهی از نظراتِ منتقدان، برای ایجادِ روایتی جامع و چند بعدی، بسیار ضروری است. به عنوان مثال، برای گزارشِ رویدادی سیاسی، صرفاً به گزارشِ بیانیه‌های رسمی اکتفا نمی‌کنیم، بلکه تلاش می‌کنیم تا از دیدگاه‌های مخالف، و حتی روایت‌های گم‌شده یا نادیده گرفته‌شده نیز در روایتِ خود استفاده کنیم.

علاوه بر این، تلاشِ جدی برای ارائهِ نگاهِ متفاوت از طریق تصاویر، به کارگیریِ روش‌های بصری و تعاملی، و همچنین استفاده از زبانِ واضح و روانِ هر گروه، در تلاش برای بازتابِ دیدگاه‌های مختلف است. استفاده ازِ گرافیک‌ها و انیمیشن‌ها، با در نظر گرفتن معیارهای هنری و روایی، می‌تواند به تسهیلِ درکِ ابعادِ مختلفِ موضوعات کمک کند.

این تلاش، از نگاهِ پویا و همه‌جانبه به جهان، در ارائهِ روایتی متعادل و قابلِ اعتماد، انعکاس می‌یابد. من و همکارانم معتقدیم که درکِ حقیقت، به رویتِ آن از زوایای مختلفِ دیدگاه‌ها بستگی دارد. هرچند این رویکرد، شاید در کوتاه‌مدت، با چالش‌ها و موانعی روبه‌رو شود، اما در بلندمدت، موجبِ توسعه‌یِ درکِ مخاطب و ایجادِ روایتیِ مستحکم، معتبر، و جامع می‌شود.

 

لینک کوتاه خبر:

https://elmafarinan.ir/?p=9830

مدیریت سایت

مدیریت سایت

كارشناس ارشد و عضو بازنشسته گروه راديولوژي و فیزیک پزشکی دانشكده پيراپزشكي دانشگاه علوم پزشکی کاشان همراه 09133632320 Email:malakootishad164@yahoo.com به استحضار مي رساند در مدت سابقه آموزشي هر ترم بطور متوسط بين 16-14 واحد درسي تدريس ودر هر ترم مسئوليت هدايت متوسط 25 دانشجو را بعنوان استاد راهنما بعهده داشته و تاكنون بيش از 1000 ساعت كارگاههاي متعدد آموزشي در عناوين مختلف باستناد گواهي هاي موجود را گذرانده وتاكنون 4مقاله باهمكاران تحت عناوين 1- كنترل كيفي دستگاه هاي راديولوژي تشخيصي بيمارستان هاي تابعه دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1386-دکتر اکبر علی اصغر زاده، حبیب الله مرادی، حمید رضا ملکوتی شاد 2- بررسي موارد و علل تكرار تصاوير راديوگرافي در بيمارستان هاي کاشان در سال 1385 نويسندگان:دكتر اكبر علي اصغرزاده - مهران محسني-حميد رضا ملكوتي شاد 3- عنوان :استفاده از روش خود ارزيابي «Self Evaluation » براي ارزيابي نيازها و برنامه ريزي جهت ارتقاء سطح كيفي آموزش دانشجويان دوره كارداني راديولوژي-1382 نويسندگان: دكتر اكبر علي اصغرزاده ، حميد رضا ملكوتي شاد ، مهرداد مهديان 4- ساخت‌ فنتومهاي‌ راديوگرافي‌ آموزشي‌ در دانشگاه‌ علوم‌ پزشكي‌ كاشان‌- 1383 نويسندگان‌ :دكتر اكبر علي‌ اصغرزاده‌ - دكتر حسين‌ نيكزاد - حميد رضا ملكوتي‌ شاد داشته كه در نشريات مختلف به چاپ ودر سمينار هاي مختلف ارائه شده است ضمنا اينجانب تاكنون ده ها مقاله دانشجويي را راهنمايي نموده منجمله : • بررسي آرتيفكت تصاوير راديولوژيكي ونقش فيلتراسيون • " " در MRI -1386 • بررسي آر تيفكت در CT-SCAN -1387 • " " در سونوگرافي وپزشكي هسته اي1386 • بررسي علل انجام راديوگرافي CHESTدر مراكز راديولوژي تابعه دانشگاه-1382 • ماموگرافي ديجيتال • برريس مقايسه اي CT-SCAN و MRI در تشخيص بيماريهاي دستگاه هاي مختلف • ميزان اطلاع دانش اموزان پيش دانشگاهي شهرستان كاشان از رشته راديولوژي 83-82 • بررسي مقايسه اي استاندارد تجهيزات پزشكي مراكز راديولوژي دانشگاههاي علوم پزشكي كاشان،اصفهان،قم ويزد • بررسي ميزان استفاده از كتابهاي لاتين خريداري شده ،كتابخانه هاي دانشگاه طي سالهاي 82-65 • مقايسه عملكردي آموزشي و بررسي سر فصل دروس رشته پرتونگاري ايران وكانادا در سال81 • بررسي سطح مطالعه در نزد دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي كاشان –سال 80 • بررسي تغييرات جنين طي هفته هاي مختلف از ديدگاه سونوگرافي -سال78

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: