تبیین و ترسیم جایگاه کتابخانه بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب در تمدن نوین اسلامی(۱۱)

 

نقش برجسته کتابخانه در تربیت نخبگان تمدن نوین اسلامی: فراتر از انبارِ دانش

کتابخانه، در مسیر تمدن نوین اسلامی، نقشی فراتر از انبارِ کتاب و منبعِ اطلاعات دارد. برای ایفای نقش برجسته در پرورش نخبگان و اندیشمندان، باید فراتر از توزیع ساده دانش، به فضایی پویا و تعاملی برای رشد و شکوفایی استعدادها تبدیل شود. در این راستا، چندین راهبرد کلیدی قابل بررسی است.

اولاً، کتابخانه ها باید با ایجاد فضای آموزشی و پژوهشی منظم، فرصت های یادگیری و پژوهش را برای نسل آینده فراهم نمایند. تشکیل کارگاه های تخصصی، سمینارهای تخصصی با حضور اساتید برجسته، و همچنین برگزاری نشست های نقد و بررسی کتاب و مقالات علمی، از جمله فعالیت هایی هستند که می توانند توانایی های پژوهشی دانشجویان و محققان را ارتقا بخشند. این فعالیت ها باید بر اساس نیازهای پژوهشی جامعه و اهداف تمدن نوین اسلامی طراحی و اجرا شوند.

ثانیاً، تشویق و هدایتِ پژوهش‌های نوآورانه و خلاق در حوزه های مرتبط با اهداف تمدن نوین اسلامی، ضروری است. کتابخانه ها باید به عنوان مکانی برای الهام و ایده پردازی، با ارائه منابع متنوع و امکانات پژوهشی پیشرفته، محققان را در یافتن راه‌حل‌های خلاقانه برای مسائل روز، یاری رسانند. ایجاد رقابت های پژوهشی و حمایت از پروژه های نوآورانه، از جمله راهکارهای مؤثر در این زمینه است.

ثالثاً، ارتباطِ مؤثر با نخبگان و دانشجویان در مرحله ایده پردازی، از اهمیت بسیاری برخوردار است. کتابخانه ها می توانند با ارائه مشاوره های تخصصی، به دانشجویان و محققان در نگارش مقالات و پایان نامه ها کمک کنند. همکاری با اساتید برجسته و تشویق دانشجویان به انجام پژوهش های کاربردی در راستای تمدن نوین اسلامی، از جمله اقدامات مؤثر در این زمینه است.

رابعاً، ایجاد فضایی تعاملی و پویا که منجر به به اشتراک گذاری ایده‌ها و تجارب بین نخبگان و سایر اعضای جامعه شود، حیاتی است. کتابخانه ها می توانند از طریق برگزاری جلسات هم‌اندیشی، گفتگوهای علمی و برگزاری نمایشگاه ها و رویدادهای فرهنگی، فضایی برای تعامل و تبادل نظر ایجاد نمایند. این تعاملات، به نخبگان در فهم دقیقتر مسائل روز و ارتقای دیدگاه‌هایشان، یاری می رساند.

خامساً، توجه به تنوع فرهنگی و اجتماعی، به خصوص در ارتباط با نخبگان و اندیشمندان جوان، بسیار مهم است. این امر با ایجاد محیطی که بتوانند در آن به طور آزادانه و با احترام به یکدیگر اندیشه و ایده خود را بیان نمایند، میسر می شود.

در نهایت، ایجاد ارتباطی قوی و پویا با سایر نهادهای فرهنگی، دانشگاهی و پژوهشی، نقش اساسی در توسعه و ارتقای نقش کتابخانه در پرورش نخبگان و اندیشمندان دارد. همکاری بین کتابخانه ها و مراکز دانشگاهی در زمینه برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی و همچنین تبادل اطلاعات و دانش، می تواند به توسعه یک شبکه پژوهشی قوی و متمرکز کمک شایانی کند.

 

نقش‌سنجی کتابخانه‌ها در مسیر تمدن نوین اسلامی: شاخص‌های ارزیابی کارایی

کتابخانه، فراتر از انبارِ دانش، به عنوان بسترِ رشد و شکوفایی استعدادهای نخبگان، نقشی حیاتی در تمدن نوین اسلامی ایفا می‌کند. برای ارزیابی کارایی و اثربخشی آن، نیاز به شاخص‌هایی است که فراتر از معیارهای سنتی باشند و با آرمان‌های این تمدن نوین هم‌سو باشند. این شاخص‌ها، می‌توانند به کتابخانه‌ها در بهبود کیفیت خدمات و ارتقای نقششان در تربیت نخبگان کمک شایانی کنند.

اولاً، میزان مشارکتِ فعالِ دانشجویان و محققان در برنامه‌های پژوهشی و آموزشی کتابخانه، یکی از شاخص‌های اساسی است. تعداد کارگاه‌ها و سمینارهای تخصصی برگزار شده، تعداد مقالات علمی منتشر شده با همکاری کتابخانه و تعداد پروژه‌های پژوهشی دانشجویی که در جهت اهداف تمدن نوین اسلامی هدایت می‌شوند، می‌توانند به عنوان شاخص‌های کمی این معیار مطرح شوند. اهمیت کیفی این مشارکت نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ به عنوان مثال، نشان دادن میزان ارتقای پژوهش‌های دانشجویان در حوزه‌های مورد نظر از طریق استفاده از منابع کتابخانه ای و شرکت در برنامه‌های مرتبط، می‌تواند معیاری برای ارزیابی کارآمدی این فعالیت‌ها باشد.

ثانیاً، بررسیِ میزان تاثیرِ کتابخانه بر شکل‌گیری و گسترشِ ایده‌های نوآورانه در حوزه‌های مربوط به تمدن نوین اسلامی بسیار کلیدی است. این معیار شامل ارزیابی میزان ایده‌های خلاقانه‌ای است که از منابع و امکانات کتابخانه الهام گرفته و یا با حمایت کتابخانه پرورش یافته‌اند. بررسی تعداد طرح‌های نوآورانه حمایت شده و میزان مشارکت در فناوری‌های نوین و استفاده از این فناوری‌ها در خدمات کتابخانه‌ای از دیگر شاخص‌های مهم هستند.

ثالثاً، میزانِ ارتباط مؤثر کتابخانه با نخبگان و دانشجویان و اساتید برجسته در فرآیند ایده پردازی، پژوهش و انتشار مقالات، نکته مهمی در ارزیابی اثربخشی کتابخانه است. میزان مشاوره‌های تخصصی ارائه شده به دانشجویان، تعداد مقالات و پایان‌نامه‌هایی که با راهنمایی کتابخانه تدوین می‌شوند، و کیفیت پژوهش‌های کاربردی که در راستای تمدن نوین اسلامی انجام می‌گیرند، همه می‌توانند شاخص‌هایی برای ارزیابی این معیار باشند.

رابعاً، میزان تعامل و تبادل دانش و تجربه بین نخبگان و سایر اعضاى جامعه، شاخص مهم دیگری است. بررسی تعداد جلسات هم‌اندیشی و گفتگوهای علمی، تعداد نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی و همچنین میزان حضور و مشارکت عمومی در فعالیت‌های کتابخانه، می‌تواند به ارزیابی میزان تعامل و اشتراک‌گذاری بین اعضای جامعه کمک کند. ارزیابیِ کیفیت این تعاملات و میزان تاثیرگذاری آن‌ها بر ارتقای دیدگاه‌ها و آگاهی عمومی، بسیار حائز اهمیت است.

خامساً، توجه به تنوعِ فرهنگی و اجتماعی در فعالیت‌های کتابخانه و توجه خاص به نخبگان و اندیشمندان جوان، شاخصی مهم در ارزیابی اثربخشی است. کتابخانه‌ها باید محیطی امن و احترام‌آمیز برای تبادل اندیشه‌ها فراهم کنند. ارزیابی محیطی که از نظر فرهنگی و اجتماعی پاسخگوی نیازهای جامعه هدف است، از این طریق قابل دسترس است.

به طور خلاصه، ارزیابی کتابخانه‌ها در این مسیر، نیازمند استفاده از معیارهایی است که به علاوه‌ی کیفیت خدمات، میزان تاثیرگذاری آن بر تربیت نخبگان، و ارتباط با اهداف تمدن نوین اسلامی را مورد توجه قرار دهد. این معیارها باید در جهت ارزیابی اثربخشی برنامه‌ها و سیاست‌های کتابخانه‌ها در راه رسیدن به آرمان‌های این تمدن نوین اسلامی، هموار باشند.

لینک کوتاه خبر:

https://elmafarinan.ir/?p=9888

مدیریت سایت

مدیریت سایت

كارشناس ارشد و عضو بازنشسته گروه راديولوژي و فیزیک پزشکی دانشكده پيراپزشكي دانشگاه علوم پزشکی کاشان همراه 09133632320 Email:malakootishad164@yahoo.com به استحضار مي رساند در مدت سابقه آموزشي هر ترم بطور متوسط بين 16-14 واحد درسي تدريس ودر هر ترم مسئوليت هدايت متوسط 25 دانشجو را بعنوان استاد راهنما بعهده داشته و تاكنون بيش از 1000 ساعت كارگاههاي متعدد آموزشي در عناوين مختلف باستناد گواهي هاي موجود را گذرانده وتاكنون 4مقاله باهمكاران تحت عناوين 1- كنترل كيفي دستگاه هاي راديولوژي تشخيصي بيمارستان هاي تابعه دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1386-دکتر اکبر علی اصغر زاده، حبیب الله مرادی، حمید رضا ملکوتی شاد 2- بررسي موارد و علل تكرار تصاوير راديوگرافي در بيمارستان هاي کاشان در سال 1385 نويسندگان:دكتر اكبر علي اصغرزاده - مهران محسني-حميد رضا ملكوتي شاد 3- عنوان :استفاده از روش خود ارزيابي «Self Evaluation » براي ارزيابي نيازها و برنامه ريزي جهت ارتقاء سطح كيفي آموزش دانشجويان دوره كارداني راديولوژي-1382 نويسندگان: دكتر اكبر علي اصغرزاده ، حميد رضا ملكوتي شاد ، مهرداد مهديان 4- ساخت‌ فنتومهاي‌ راديوگرافي‌ آموزشي‌ در دانشگاه‌ علوم‌ پزشكي‌ كاشان‌- 1383 نويسندگان‌ :دكتر اكبر علي‌ اصغرزاده‌ - دكتر حسين‌ نيكزاد - حميد رضا ملكوتي‌ شاد داشته كه در نشريات مختلف به چاپ ودر سمينار هاي مختلف ارائه شده است ضمنا اينجانب تاكنون ده ها مقاله دانشجويي را راهنمايي نموده منجمله : • بررسي آرتيفكت تصاوير راديولوژيكي ونقش فيلتراسيون • " " در MRI -1386 • بررسي آر تيفكت در CT-SCAN -1387 • " " در سونوگرافي وپزشكي هسته اي1386 • بررسي علل انجام راديوگرافي CHESTدر مراكز راديولوژي تابعه دانشگاه-1382 • ماموگرافي ديجيتال • برريس مقايسه اي CT-SCAN و MRI در تشخيص بيماريهاي دستگاه هاي مختلف • ميزان اطلاع دانش اموزان پيش دانشگاهي شهرستان كاشان از رشته راديولوژي 83-82 • بررسي مقايسه اي استاندارد تجهيزات پزشكي مراكز راديولوژي دانشگاههاي علوم پزشكي كاشان،اصفهان،قم ويزد • بررسي ميزان استفاده از كتابهاي لاتين خريداري شده ،كتابخانه هاي دانشگاه طي سالهاي 82-65 • مقايسه عملكردي آموزشي و بررسي سر فصل دروس رشته پرتونگاري ايران وكانادا در سال81 • بررسي سطح مطالعه در نزد دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي كاشان –سال 80 • بررسي تغييرات جنين طي هفته هاي مختلف از ديدگاه سونوگرافي -سال78

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: